امتحان قبل از خلقت حضرت زهرا سلام الله علیها

امتحان قبل از خلقت حضرت زهرا سلام الله علیها

امتحان قبل از خلقت حضرت زهرا سلام الله علیها

امتحان قبل از خلقت حضرت زهرا سلام الله علیها، چطور قابل تصور است؟
چنانچه در زیارتنامۀ آن حضرت آمده است:
«السَّلامُ عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللهُ الَّذی خَلَقَکِ قَبْلَ أنْ یَخْلُقَکِ …»

ـ•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•═•-

بر اساس اعتقادات کلامی و مفاد روایات، ارواح معصومین ـ علیهم السلام ـ سال‌ها پیش از خلقت ابدان مطهرۀ آن بزرگواران آفریده شده‌اند. چنانچه در زیارت شریفۀ جامعۀ کبیره که از امام هادی ـ علیه السلام ـ نقل شده همۀ ما می‌خوانیم: «خَلَقَکُمُ اللهُ أنْواراً فَجَعَلَکُمْ بعَرْشِه مُحْدِقینَ حَتّی مُنَّ عَلَیْنا بِکُمْ فجَعَلَکُمْ فی بُیُوتٍ أذِنَ اللهُ أنْ تُرْفَعَ و یُذْکَرَ فیهَا اسْمُه…» [۱]. خدا شما را (به صورت) انواری آفرید و در اطراف عرش خودش قرار داد تا اینکه بر ما منت نهاد و شما را (به دنیا انتقال داد) و در خانه‌هایی قرار داد که امر به رفعتش فرمود و به ذکر نام خدا در آن فرمان داد. بر اساس برخی روایات، «نور فاطمه ـ سلام الله علیها ـ را هزار سال پیش از آمدنش به دنیا آفرید» [۲].

بنابراین آنچه از زیارت آن بانوی مکرمه به محضر آن حضرت عرض می‌کنیم: «السَّلامُ عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللهُ الَّذی خَلَقَکِ قَبْلَ أنْ یَخْلُقَکِ ِوَ کُنْتِ لما امْتَحَنَکِ بِه صابِرَة…» [۳] (سلام بر تو ای آزمایش شده، آن کس که تو را آفرید پیش از آن که تو را خلق کند آزمودت و تو در آن آزمایش بردبار و شکیبا بودی).

معلوم می‌شود که آن بزرگوار از ناحیۀ خداوند متعال مورد آزمایش و امتحان قرار گرفته است، پیش از آنکه خلق بشود. یعنی آن هنگامی که روح آن بانوی جلیله، نوری از انوار بوده و خداوند او را سال‌ها پیش از آفریدن بدن مطهره‌اش آفرید و بر اساس روایات، در اطراف عرش الهی جای داشت. [۴]

و از آنجا که خداوند متعال، عالم به همۀ امور است، امتحان فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ به جهت اظهار مقام والا و جایگاه حقیقی آن حضرت صورت گرفته است و چون فلسفۀ عقلایی امتحان، این است که استعداد و قابلیت شخصِ مورد آزمایش معلوم شود به همین جهت می‌بینیم خداوند متعال از باب اینکه خالق عقل می‌باشد، این امتحان الهی را در مورد حضرت فاطمه ـ علیها السلام ـ به اجرا گذاشته و او را امتحان فرموده تا مستودع و حامل اسرار الهیه باشد و این چیزی است که مشیت و ارادۀ الهی آن را در مورد حضرت صدیقۀ طاهره اقتضا کرده است و البته درک حقیقت آن، فوق فهم بشر است. لذا آن بانوی بزرگوار از این امتحان کامیاب و موفق در آمده به گونه‌ای که مستحق لقب «صابره» شده است.

اینکه ماهیت این امتحان و اینکه در چه موضوعی بوده و کیفیت آن چگونه بوده است؟ باید گفت که حقیقت این امور را فقط خدا و ائمۀ معصومین که حاملان اسرار الهی‌اند می‌دانند؛ ولی با این وجود «آنچه از روایات استفاده می‌شود این است که آن حضرت در مورد تحمّل علم و دانش و امانت الهی مورد امتحان و آزمایش قرار گرفته و خدای متعال او را واجد صابر بر حمل علم و امانت الهی یافته و به همین جهت مستحق حمل اسرار ربّانی گردیده است». [۵]

جابر بن عبد الله انصاری از ابی‌عبدالله ـ علیه السلام ـ نقل کرده است که فرمود:

«فاطمه زهرا، "زهرا" نامیده شد؛ زیرا خداوند متعال او را از عظمت خودش آفرید … به گونه‌ای که خدای تعالی دربارۀ ماهیت نور فاطمه به ملائکه می‌گوید که نص و صریح فرمایش خداوند این است: آن (فاطمه) نوری از نور من است (که) در آسمانم جا داده‌ام، از عظمتم آفریده‌ام از صلب برترین پیامبرانم او را خارج کردم و از آن نور امامانی را که امر مرا اقامه می‌کنند و به حق من هدایت می‌کنند، خارج گردانیدم، و آنان را جانشینان خودم در روی زمین بعد از انقضاء وحیَم قرار دادم». [۶]

ـ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ـ

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱. اسرار فاطمیه، محمد فاضل مسعودی.
۲. شرح زیارت جامعه کبیره، سید عبدالله شبر.

ـ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ـ

پی‌نوشت‌ها:

[۱]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۶۱۳، بحار الأنوار، ج ۹۹، ص ۱۳۰.
[۲]. مسعودی، محمد فاضل، اسرار فاطمیه، ص ۵۴.
[۳]. مسعودی، محمد فاضل، اسرار فاطمیه، ص ۵۴؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص ۱۰۰.
[۴]. همان.
[۵]. مسعوی، محمد فاضل، ص ۵۵.
[۶]. همان، ص ۸۳.

ـ█████████████████████████ـ
#السَّلامُ_عَلَیْکــِ_یا_فاطِمَةَ_الزَّهْراء
ـ█████████████████████████ـ
#یا_فاطمة_أغیثینی
ـ█████████████████████████ـ
#یاس_کبود
ـ█████████████████████████ـ
#امتحان_الهی
ـ█████████████████████████ـ



بازنشر از پروفایل +یاس کبودامتحان قبل از خلقت حضرت زهرا سلام الله علیها

مطالب مرتبط :

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − = 7