اسلام برای حکومت اصالت قائل نیست

اسلام براي حكومت اصالت قائل نیست

اسلام برای حکومت اصالت قائل نیست

در اسلام هیچ‌گاه نگاه به حکومت، یک نگاه اصیل نیست.
یعنی اسلام برای حکومت اصالت قائل نیست،
بلکه آن را یک ابزار برای پیاده کردن اسلام در جامعه می‌داند.
————-
انقلابی که امام حسین به پا کرد،‌ از نظر جوهر و ماهیت با انقلاب­های بشری فرق می‌کند.
هدف امام حسین بقای اسلام بود ولو اینکه به حسب ظاهر خودش از بین برود.
او قیام کرد تا این هدف باقی بماند، نه اینکه سر کار بیاید.

ولی در حکومت‏های مادی و بشری هدف به دست گرفتن حکومت است.

یک وقت حکومت «هدف» است،
یک وقت حکومت هدف نیست، بلکه «وسیله» است.

در مکتب اسلام، بر خلاف مکتب­های بشری، هیچ‏گاه حکومت هدف نبوده، بلکه وسیله است.
در اسلام «حکومت» وسیله­ای برای پیاده کردن اسلام در جامعه است.

تفاوت جوهری قیام امام حسین با قیام­های بشری در این است که هدف اینها با یکدیگر فرق دارد.
در اینجا هدف اسلام است و در مکاتب بشری، حکومت است.
ماهیتاً چیز دیگری است.

امام حسین(علیه‌السلام) با یک دید اسلامی به حکومت می‌نگریست،
حکومت را وسیله­ ای برای پیاده کردن اسلام می‌دانست.
در اسلام هیچ‌گاه نگاه به حکومت، یک نگاه اصیل نیست.
یعنی اسلام برای حکومت اصالت قائل نیست،
بلکه آن را یک ابزار برای پیاده کردن اسلام در جامعه می‌داند.
 
امام حسین(علیه‌السلام) آنچه را که هدف­گیری کرده بود، بقای اسلام بود.
البته به وسیله حکومت می‏ خواست این هدف را به‏ دست آورد.
حضرت می ­دید این راهی که حکومت فاسد می­ رود، به براندازی اسلام ختم می ­شود،
پس این با هدف امام نمی‌سازد؛ لذا قیام کرد و در این راه به حسب ظاهر خود، خانواده و دوستانش را فنا کرد.

پست ۲۴۳
سلوک عاشورایی/ منزل دهم/ شرح خطبه منا
از مباحث مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی

بازنشر از پروفایل +سلوک عاشوراییاسلام براي حكومت اصالت قائل نیست

مطالب مرتبط :

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 × پنج =